Mi van akkor, ha a legokosabb gyerekek elmennek az osztályból? Az oktatási szelekciós folyamatok fontos és kevéssé ismert kérdése, hogy a tanulók szétválogatása miként befolyásolja későbbi tanulmányi eredményeiket? Fritz Schiltz, Deni Mazrekaj, Kristof De Witte és Horn Dániel, a KTI tudományos főmunkatársa angol nyelvű tanulmányukban azt vizsgálták, hogy mi történik egy átlagos hatodik évfolyamos osztály tanulóival, ha a legjobb tanulók elhagyják az osztályt. Vizsgálódásukhoz a magyar hatosztályos kisgimnáziumok szelekcióját használták fel. Ezek az intézmények a hatodik évfolyam után „fölözik le” a jobban teljesítő és átlagosnál sokkal jobb társadalmi státusú tanulók egy kisebb hányadát. A kutatás eredményei azt mutatták, hogy a kisgimnáziumi szelekció után az általános iskolában maradtak közül leginkább a magasabb státusú vagy a jobb tanulók – közülük is főleg a lányok – járnak rosszabbul. Míg az alacsonyabb státusú vagy a rosszabb tanulók akár még nyerhetnek is ezzel.
A KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről A KRTK KTI a RePEc/IDEAS rangsorában, amely a világ közgazdaság-tudományi tanszékeit és intézeteit rangsorolja publikációs teljesítményük alapján, a legjobb ... Read More »
Tisztelt Kollégák! Tudományos kutatóként, intézeti vezetőként egész életünkben a kutatói szabadság és felelősség elve vezetett bennünket. Meggyőződésünk, hogy a tudomány csak akkor érhet el ... Read More »
A 2021 végén, illetve 2022 elején tapaszalt 6, illetve 7%-os cserearányromlás brutális reáljövedelem-kivonást jelentett a magyar gazdaságból. A külső egyensúly alakulásával foglalkozó elemzések többnyire ... Read More »