Brokering the core and the periphery: Creative success and collaboration networks in the film industry
Abstract
In collaboration-based creative industries, such as film production, creators in the network core enjoy prestige and legitimacy that are key for creative success. However, core creators are challenged to maintain diverse access to new ideas or alternative views that often emerge from the network periphery. In this paper, we demonstrate that creators in the network core can increase the probability of their creative success by brokering peripheral collaborators to the core. The argument is tested on a dynamic collaboration network of movie creators constructed from a unique dataset of Hungarian feature films for the 1990–2009 period. We propose a new way to capture brokers’ role in core/periphery networks and provide evidence that being in the core and at the same time bridging between the core and the periphery of the network significantly increases the likelihood of award winning.
A KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet teljesítményéről A KRTK KTI a RePEc/IDEAS rangsorában, amely a világ közgazdaság-tudományi tanszékeit és intézeteit rangsorolja publikációs teljesítményük alapján, a legjobb ... Read More »
Tisztelt Kollégák! Tudományos kutatóként, intézeti vezetőként egész életünkben a kutatói szabadság és felelősség elve vezetett bennünket. Meggyőződésünk, hogy a tudomány csak akkor érhet el ... Read More »
A 2021 végén, illetve 2022 elején tapaszalt 6, illetve 7%-os cserearányromlás brutális reáljövedelem-kivonást jelentett a magyar gazdaságból. A külső egyensúly alakulásával foglalkozó elemzések többnyire ... Read More »